Volvo B36AV - Volvos mystiske V8

"Få motorer jeg kan komme på i farten er omgitt med flere myter og mer feilinformasjon enn Volvos andre egenproduserte V-8 noensinne (Volvo produserte en 22,6 liters stridsvognmotor under 2. verdenskrig). Den vanligste påstanden er at B36 er to B18-motorer som er sveiset sammen og liknende. Sannheten er at B36 kun har noen deler i ventilsystemet felles med B18 (og oljepåfyllingslokket da - en skulptur av et lokk som har fulgt Volvos motorer i mange årtier). Riktignok er både borring og slaglengde identisk, men vitale mål som kompresjonshøyde og veivstakenes lengde (c/c) er ulike. B36-motorens topper er i tillegg av cross flow-typen, mens B18 har innsug og utblås på samme side. B36 er en videreutvikling av motoren B8B som satt i prototypen Philip fra 50-tallet. Volvo benyttet motoren i et par lette lastebiler på 50- og 60-tallet.
Jeg har skaffet tilveie to slike motorer som jeg skal renovere. Deletilgangen er særdeles laber, så dette arbeidet vil ta lang tid..."

Teksten ovenfor skrev jeg på min hjemmeside www.leopardmotor.com for mer enn 10 år siden, men den har like stor gyldighet i 2016. Volvos B36 er fortsatt myteomspunnet hos mange.

Opp gjennom årene har jeg fått mange henvendelser fra folk runt om i verden angående informasjon om motoren. Andre har ønsket å kjøpe deler. Informasjon deler jeg mer enn gjerne, men delene, og de komplette motorene jeg har (de har forøvrig vokst fra to stk til sju stk siden teksten over ble skrevet) er ikke mer enn jeg trenger for å holde egen motorpark gående - i et evighetsperspektiv!

Denne siden skal handle om mitt langtidsprosjekt "Fullstendig overhaling av B36" og om et artig lite bi-prosjekt som også kan ta lang tid, nemlig å finne ut hvor Volvo hentet inspirasjonen til sin deilige lille V8 fra.

Men først et bilde av motoren hentet fra Volvos egen reparasjonshåndbok:



B36, eller B36AV som er den fulle betegnelsen, er altså en høyst konvensjonell firetakts bensin-V8 i støpejern og med femlagret veiv og sentralt plassert kamaksel. Den har svært mange likhetstrekk med de første toppventilerte amerikanske V8-motorene som dukket opp fra slutten av 40-årene og fremover. Akkurat det skal jeg komme tilbake til, men det er smart å begynne med noen tekniske data:

Slagvolum: 3,56 liter
Boring: 84,14 mm
Slaglengde: 80 mm
Toppeffekt: 120 hk ved 4000 omdr/min
Maks dreiemoment: 26 kgm (255 Nm) ved 2200 omdr/min
Tenningsrekkefølge: 1-8-4-3-6-5-7-2
Vekt: 235 kg

Kanskje ikke noe å rope hurra for, men det er viktig å huske på at B36 endte opp med å bli en lastebilmotor for de nye små distribusjonsbilene L420 Snabbe og L430 Trygge som så dagens lys i slutten av 1956 og begynnelsen av 1957. Da er det viktig med effekten plassert ganske lavt i turtallsområdet, omtrent som i en dieselmotor.

I motorlitteraturen som omhandler B36 (ja, den finnes) står det at B36 er en lett modifisert utgave av motoren B8B som satt i den Kaiser-inspirerte prototypen Philip som ble presentert for motorpressen i slutten av mai 1953. Heldigvis er både Philip og  motoren B8B bevart, og befinner seg på Volvos flotte museum rett utenfor Göteborg i Sverige. I juni 2015 fikk jeg anledning til å ta en grundig titt under panseret til Philip, og det jeg fant var svært overraskende.

I motsetning til B36, som har veivhusets sidevegger nedtrukket til godt nedenfor veivakselsentrum (ikke ulik Fords Y-block V8), har B8B  et veivhus som slutter på nivå med veivakselsentrum. Videre fant jeg ut at B8B har et betydelig større antall topplokksbolter enn B36s moderate 10 stk pr topplokk. Det nøyaktige antallet topplokksbolter på B8B er vanskelig å fastslå uten å skru av toppdeksellokket, men det må være minst 13 stk. Også oljefilterløsningen var av helt annen type på B8B enn vi kjenner fra B36.


Volvo Philip fra 1953
  
B8B i all sin prakt















Her sees tydelig at B8B må ha flere topplokksbolter enn B36















Hos B8B ender veivhusets sider på nivå med veivakselsentrum




















Oljefilteret på B8B er av typen som var vanlig på den tiden. Delvis filtrering


















Dette var noen svært interessante oppdagelser som ikke tidligere er blitt beskrevet i motorlitteraturen. De røper at forandringene som ble gjort på støpeformer fra prototypen B8B til produksjonsmodellen B36AV var mer omfattende enn tidligere antatt.

Den skarpe leser spør seg kanskje hvorfor jeg er så opptatt av å finne forskjeller mellom de to motorene. Under et besøk på Volvos motormuseum i Skövde i 2006 fikk jeg overrakt et eksemplar av boka Milstoplar bland Skövdemotorer sammenstilt av Per-Gunnar Perhed. I kapittelet om B36-motoren står det noe som fattet min interesse:

"När VOLVO i början av 50-talet gick igenom sin produktplanering inför framtiden fastnade man för V8-motorer. En liten V8:a för Amasonen och en större för den större Philipvagnen. Framtiden blev annorlunda. Amasonen fick behålla den gamla 4:an och Philip blev bara en projektbil, som i många år användes som direktionsvagn hos Bolinder-Munktell och som nu står på Volvomuséet i Göteborg.

Kvar fanns en tillverkningsline , som köpts från en nedlagd fabrik i USA och som renoverades i Skövde under 1955 och ett behov fanns också. (min utheving) En motor behövdes nämligen til den nya distributionslastbil Volvo hade på gång."

Her står det altså at Volvo kjøpte en "nedlagt produksjonslinje" i USA. På begynnelsen av 50-tallet hadde ikke mange toppventilerte V8-motorer rukket å bli gammeldagse enda, så min antagelse er at Volvo fikk anledning til å kjøpe produksjonsverktøyet til en forkastet prototyp hos en av de amerikanske motorprodusentene. Spørsmålet er bare hvilken...

2 kommentarer:

Terje S sa...

Har lest en del om Volvos V8-motor, og da du skriver at Volvo kjøpte en V8-linje i USA, lurte jeg på om dette kunne være Kaisers 288 motorlonje. Dette var en toppventilert motor. Det ble bare laget noen få motorer hos Kaiser, som ble marinisert. Denne V8 linjen er fra 1951-52 etter hva jeg vet. Kan dette være opphavet til Volvos V8 motor?

Reodor F sa...

Hei og beklager sent svar,

Jeg har lest artikkelen «A V8 That Never Was: the Kaiser-Frazer 288» på macsmotorcitygarage.com. Etter å ha studert bildene av den motoren ser jeg at det er noen konstruksjonsmessige forskjeller mellom K-F 288 og Volvo B8B. Den største er at K-F 288 har veivhusets sidevegger dratt nedenfor veivakselsentrum, mens B8B har et veivhus som avsluttes i senter av veivakselen. Det virker mindre sannsynlig at Volvo først endret dette for prototypen B8B og tilbake igjen da de begynte å masseprodusere B36. Men man kan selvsagt ikke utelukke det helt.